Skilda spårvidder, varför inte bara byta last-enheter mellan d​e olika tågen med skilda spårvidder 

Det finns ett allmänt känt problem i världen och det är att det finns olika spårvidder i flera länder. Problemet att skicka varor och gods mellan länderna försvåras av den faktorn. Man har på vissa ställen byggt upp olika utförande på stationer där man exempelvis "axlar" om så att vagnarna kan köras på de lika spåren. En tidsödande och kostsam process. Även för det rullande materialet som måste vara konstruerat på ett viss sätt.

Vi har en enkel lösning på problemet och det är att låta vår omlastande enhet "Myran" klara av att lasta om enhetslaster mellan de olika spårvidderna. Nedan hittar du en animering hur det kommer att utföras. Den är gjord för att beskriva hanteringar av enhetslasterna ISO containers och växelflak. Trailers hanteras inte av systemet. 

- Det finns många fördelar med vår lösning och en stor fördel är att det rullande vagnmaterialen blir kvar i respektive land och försvinner inte in i annat land för att komma mycket sent tillbaka.  

- Processen går att automatisera och många omlastningar kan ske samtidigt. Den blir därvid också mycket kostnadseffektiv.

Vi nöjer oss med att publicera en enkel animering hur omlastningsprocessen går till!
Vi hänvisar därför till vår sida där omlastningstekniken "Myran" finns presenterad.  Länk