CCT Intermodal Sweden AB
Elvägar ett projekt som måste anses vara
ett stort slöseri med skattemedel.
Att
lastbilsindustrin försöker få till elvägar är helt naturligt då
det är omöjligt att bedriva godstransporter, långväga med
lastbilar. Att utrusta fordonen med batterier för att utföra
transporterna är fysikaliskt helt omöjligt och inom rimliga
gränser.
Batterivikter på över 100 ton per ekipage
skulle krävas och det är ju helt omöjligt. Därför började man
kopiera järnvägen med lastbilar med egna strömavtagare och med
luftledningar precis som järnvägen
Vilken fara för allmänheten då en högspänningsledning kan ramla
ned över andra trafikanter. Tester har gjorts men sen har det varit
tyst om resultaten.
Kanske har man tagit sitt förnuft
till fånga. Dessutom måste lastbilen vara försedd med batterier
som tillför elkraften när man lämnar den väg som har blivit
elektrifierad. Elplattor i vägarna Ett annat alternativ som man
testar är att lägga ned slingor i vägen och induktivt överföra
energin till lastbilen. Effekten är dock betydligt lägre varför
fordonet bör köra längre sträcka för att bli uppladdade.
Fel
väg att gå och möta framtiden, Godset skall fraktas på järnväg
och inte på lastbilar
Energiuttaget för att frakta
på järnväg är ca
2
Energiuttaget för att frakta med el lastbilar ca 35 - 45
Hastigheter att förflytta med
lastbilar ca 90 km /h
Hastigheter att förflytta med järnväg i framtiden ca 200
- 320 km/h
Varför skall man utveckla en
transportteknik som är 35 -45 ggr dyrare att frakta med och till 3
ggr långsammare att transportera än järnvägen.
Varför skall man utveckla en transportteknik som är 35 - 45 ggr dyrare att frakta med och till 3 ggr långsammare att transportera än järnvägen. Järnvägen hör till framtiden, det gör inte långväga transporter med lastbil.
EU tog ett beslutsunderlöag den 1 december 2022
Saxat ur besluten:
- att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter.
- lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund.
- alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
- dessutom har man beslutat att när-flyget < 500 km skall ersättas med snabbtåg.
- el-vägar och lastbilar inget för EU
- och mycket mer, här kan du hämta beslutsunderlaget på 155 sidor (svenska) LÄNK
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som EU har stipulerat, kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land. Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
Här kan du ladda ned en pdf fil om det vansinniga elvägs projektet
elvägar total floppHär kan du också nå en sammanställning om de dumheter som planeras.
felsatsningar 2050