CCT Intermodal Sweden AB
Prototyp 1. En enhet för att hantera 20 fots ISO containers. (Får illustreras av vår prototyp byggd 1988).
En prototyp av systemet vore att bygga upp en komplett Myra med möjligheter att förflytta en 20 fots ISO container mellan en jvg vagn och en distributionsbil.
Ingen automatik men med sensorer så att det går, manuellt att köra över en enhetslast. Från och till Myran med hjälp av en 20 fots ISO container och manuell reglerteknik. Myran kommer att dimensioneras för en last på 20 ton.
En distributionsbil som har möjligheter att hantera en 20 fots ISO container. Får illustreras av en uppbyggnad på en lastbil enligt det gamla systemet för myran. Lastbilen tillhandahålles av samarbetspartnern och i kalkylen ingår endast påbyggnaden, sensorer och manuell reglerteknik.
Stolpar 4 st för att kunna lösgöra distributionsbilen från en 20 fots ISO container och kunna lämna den på plats hos en kund. Här illustrerad av en kort trailer.
Projektet får ses som ett samprojekt mellan olika intressenter. Projektgruppens sammansättning påverkar också vilken version av myran som skall byggas först. Den som är "spårgående" eller den som är "hjulgående".
Medverkande parter.
1. Projektledning, Design och konstruktion:
CCT Intermodal Sweden AB.
2. Tillverkare av hårdvarudelarna inom systemet, 1 eller flera tillverkare som under entreprenörer.
3. 2 axlig "Myra" där vi bygger ett nytt chassie istället för att utnyttja ett gammalt jvg-chassie.
4. Åkeri eller lastbilstillverkare tillhandahåller en lastbil.
5. Åkeri eller fraktare tillhandahåller ISO containers och last som kan hanteras.
6. 4 st stolpar för att kunna avlasta lastbilen.
Kostnader:
Projektet har kostnadsuppskattats till 45 miljoner, inklusice kostnader för "Myrans chassie", exklusive lastbilschassiet, 20 fots ISO container och last. Inklusive 4 stolpar föravlastning av ISO-contaner.
Provkörningar under en viss tid ligger utanför denna budget, likaså även kostnader för vidareutveckling av automatik, datasystem, informationssystem etc.
Bidrag till kostnaderna:
Från Energimyndigheten, Vinnova m.m kan man påräkna en kostnadstäckning på 45% då CCT är ett mindre företag (enligt EU bestämmelser). Det betyder att 55% måste täckas av privata medel dvs. 24, 75 eller i runda tal 25 millioner.
Osäkerheter i kalkylen ligger på +/- 5%