Vad vet man om de tekniska specifikationerna övr de ingående ekipagen. Ellastbilen är det mycket svårt att få relevanta parametrar och det är synd för därmed haltar jämförelsen.
En jämförelse mellan de ingående fordonen
El-Lastbilen VNR 6x2 dragare USA
Vi har hämtat underlaget från den amerikanska marknaden: Lastbil med trailer har en tillåten tågvikt på 80 000 lbs vilket motsvarar ca 37,2 ton. Egen bruttovikt lastbil dragare 16,5 ton eller mer Trailer har en nettovikt på ca 4 ton. Kvar till betalande last 37,2 - 16,5 -4 = 12,7 ton Räckvidd 440 km Laddning 60 minuter till 80% av batterikapaciteten
Järnvägen, containervagn
En containervagn har kapacitet enligt nedan: Sdggmrss (TWIN) är sammankopplad vagn med plats för 2 st 40 fot containers Egenvikt 35 ton för jämförelsen 1/2 vagnen Att jämföras 17,5 ton per halva enheten Egenvikt för en 40 ft container 3 800 kg Lastförmåga: fullastad 40 ft container 30 480 Kg Betalande lastförmåga 26,68 ton Räckvidd obegränsad Ingen laddning erfordras
En jämförelse mellan el-lastbil och tåg
Utan att göra en djudykande analys kan en enkel jämförelse påvisa skillnaden i utförande och transportkapaciteter.
Transportvolym 300 ton Från Malmö till Stockholm, avstånd för enkelhetens skull densamma 615 km Dimensionerande hastighet 80 km/h för båda transportslagen
El-lastbilen
Antal fordon för att förflytta lasten 300/12,7 = 23,6 dvs 24 fordon. Antal förare för fordonen 24 st Tid för att genomföra transporten. Den får delas upp i två intervall sträckor 440 km och 175 km. Den första sträckan 5,5 timmar. Vilopaus 1 timma för laddning. Nästa sträcka tar 2,2 timmar. Den sammanlaggda kommer att bli 5,5 + 1 + 2,2 = 8,7 timmar. Det överskrider troligen den tid som chaufför kan finnas tillgänglig varför man kanske får byta chaufför för den sista sträckan 24 st till, vilket gör att antalet chaufförer blir total 48 st.
Järnvägstransporterna
Antal 40 ft containers för att förflytta lasten 11,2 dvs 12 containers Får plast på 6 st Sdggmrss (TWIN) järnvägsvagnar Antal förare, 1 st lokförare Tid för genomförande av transporten 7,7 timmar.
Anm.
Bara med denna enkla översiktliga kalkyl kan man konstatera att allt gods skall transporteras med järnväg. Något annat är inte aktuellt om man skall ta vara på miljö och dessutom sänka energikostnaderna. Lägger man in i kalkylerna att det är 30 - 40 ggr dyrare att förflytta saker på landsväg om man bara överväger energikostnaderna. Skall man sedan lägga in investringskostnbader för de respektive fordonen så blir det ännu mera uppenbart. Lastbilstransportena har nått vägens ände och hör bara hemma i kortare distributions-verksamheter.