Lite historia om utveckling inom transportområdet, nationellt och internationellt!

Vi var tidigt ute med att utveckla de intermodala transporterna

Vi genomförde ett stort utvecklingsprojekt med bl a Volvo Lastvagnar, Gävler vagnverkstad och Kalmar Lagab. Projektet kallades CarConTrain och utvecklingen resulterade i en fullt fungerande prototyp. Medverkade gjorde även STU, styrelse för Teknisk Utveckling.

För att hålla koll på både produkt och utveckling så testkördes utrustningen under 6 månader med gods emellan två av Volvo Lastvagnar fabriker i Göteborg. För att verifiera utrustningen så kördes last med en sidlastare parallellt.

IRU tillsatte det holländska konsultbolaget NEA för att se hur transporterna skulle utvecklas i framtiden. De föreslog att CCT skulle ligga till grund för den framtida utvecklingen. Se nedan.

IRU tillsatte en utredning över hur tra​nsporterna skulle utvecklas i framtiden

NEA slog enhälligt fast att systemet CarConTrain (CCT) var det lämpligaste systemet för att ligga till grund för en utveckling av den framtida intermodal transportstruktur. Man gick ut med en pressrelease från IRU över den framtida utvecklingen. Du kan se vad IRU skickade ut med stöd av rapporten från NEA i nedanstående bildmaterial. Det blev givetvis för mycket för lastbilsdindustrin.

Detta blev för mycket för lastbilstillverkarna

Skulle man förlora hela det stora området där det mesta av godset transporterades. Nu satta lastbilsmaffians stora lobbyorganisation till verket och man stoppade alla projekt där CCT var involverade inom för att vara säker på att få stopp på denna avart till utveckling set ur lastbilstillvrkarnas ögon.

Ovan finns en "Press realases" som IRU skickade ut den 4 februari 1998. Det fick dom svenska lastbilstillverkarna Volvo och Scania att "se rött" och man enades om att stoppa CCT till vilket pris som helst, och man lyckades naturligtvis med hjälp av alla sina ekonomiska resurser. 

Till hjälp hade man även 500 miljoner per år som staten satsade sedan 1994 då den svenska regeringen gjorde denna donation möjlig genom en regeringsdeklaration. Då bildades FFI (Fordons teknisk Forskning och Innovation). 

Tyvärr fortsätter det än idag! Helt skamligt!

Resultatet hade talat för sig självt!

Ovanstående visar att vi hade helt rätt och hade denna utveckling genomförts hade vi haft en helt annan transportstruktur och varit bättre rustad att möta de ener​gi och miljöproblem vi står inför. Det är i den här riktningen transporterna måste ​utvecklas, även sett med dagens ögon. Vi var före vår tid och vår omgivning var inte med oss. Att kämpa emot den starka lastbilsmaffian var inte aktuellt och vi skulle inte ha lyckats genomföra denna för omvärlden verkligen behövliga utveckling, inte minst då man ser hur det ser ut idag.

Det borde verkligen vara dags att starta utvecklingen av denna snabba och enkla hanteringsteknik. Speciellt nu när el transporter är i det närmaste omöjligt att utföra. Vi kan vara beredda att ta upp och leda den nödvändig​a utvecklingen mot ett energiriktigt och miljövänligt sätt att hantera godstransporterna. De har alltför länge varit styvmoderligt behandlade av både politiker och beslutsfattarna inom samhället och industrin. Det finns både stora ekonomiska vinster att hämta hem samtidigt som man har ett miljömässigt riktigt sätt att transporter och hantera enhetslaster.