Den stora utmaningen är de intermodala terminalerna
Intermodala Problem
Intermodala transporter är lösningen på framtida godstransporter. Där huvuddelen av transportsträckan går på järnväg och en kortare distributionssträcka utförs med eldrivna distributionsfordon. Då kan vi möta framtiden med transporter utan CO2 utsläpp och till mycket låga kostnader. Dessutom till transporttider som inga landsvägsfordon kan komma i närheten av. EU har beslutat att 75 % av alla vägtransporter skall över till järnväg eller sjöfart. Inga lastbilstransporter över 300 km kommer att accepteras. EU driver på den framtida utvecklingen och mot miljövänligare transporter och en miljövänligare miljö!
Den helt avgörande faktorn inom intermodala transporter är att skapa helt automatiska terminaler som gör en överflyttning av enhetslaster till låga kostnader och snabbt. Överflyttningen skall dessutom kunna ske under befintlig elledning. Kravet är 0 i CO2 utsläpp för terminalen. "Det är precis de kraven som låg till grund för framtagandet av CCT". Den har testats i ett fullskale exempel men sedan tog det stopp då lastbilsindustrin storsatsade för att stoppa CCT.
Eftersom nu Trafikverket inte är så intresserad att föra utvecklingen framåt för spårgående lösningar får vi tillsamman med svensk och utlänsk indutri ta tag i utvecklingen och föra den framåt i rätt riktning. Se närmare på vår verksamhetsberättelse; Länk
De framtida kraven på terminaler kommer att vara avgörande för intermodala transporter. 1. Enkla och automatiskt agerande hanteringsutrustning. 2. Skall hantera överföringar av enhetslaster under befintlig elledning 3. Hanterar standardiserade ISO container och växelflak 4. Terminalerna krav på 0 utsläpp av CO2 5. Enkla billiga terminaler i ett tätt terminalnätverk för att tillgodose marknaden på intermodala transporter 6. All distribution sker med eldrivna distributionsfordon. Ta del av vår animation om hanteringsystemet med hjälp av " Myran", se animeringen.
Automatisk hantering
All hantering sker med myror som agerar automatiskt och lastar och lossar enhetslaster. Sker snabbt och en omlastning tar mindre än 3 minuter. Sker till låga kostnader och en enskild hantering ligger under 100 SEK.
Under befintlig elledning
All hantering kan ske under den befintliga elledningen. Ingen rangering till ledningsfritt utrymme. Tågen kan ständigt vara ihopkopplade.
Enhetslaster ISO containers och växelflak
Hanterar endast ISO containers och växelflak. Inga trailar förekommer i den moderna intermodala transporterna
Distributionsfordon eldrivna
Distributionen sker inom korta sträckar och därför kan fordonen vara elektriskt deivna. Ett tätt termnalnät ger stora fördelar.
Vi söker nu samarbete med EU?
Vi inser att skall det bli något av med intermodala transporter är det nödvändigt att EU kopplas in i den framtida utvecklingen. Vi söker därför samarbete med företag och organisationer som finns inom EU och arbetar med utvecklingen av intermodala transporter.
Lärt av naturen
Vi kallar vår hanteringsutrustning för "Myran", liten snabb, stark och sedan flitig i sitt agerande. Precis som myran är i sin vanliga miljö!
Den är dessutom automatiskt opererande och flera myror kan arbeta tillsammans på en terminal vilket gör terminalen till en flitig terminal. Oberoende av enhetslaster och arbetar under befintlig elledning.
Det finns specifika områden som kan pekas ut - Myran, terminalutrustningen - Containertapparna - Järnvägsvagnen - Distributionsfordon - Kundmottagning - Sammansatta vagnskoncept
Myran och dess konstruktion
Uppbyggnad av den nya myran som skall operera automatiskt i terminalen med att hantera enhetslaster till och från alla fordonen, men och utan last.
Containertappen Skall vara höj och sänkbar för att skapa det fria utrymmet som erfodras under containern för att myran skall kuna hantera containers och enhetslaster på ett bra och automatiskt förfarande.
Järnvägsvagnen I ett projekt inom EU har man tagit fram en järnvägsvagn som ser ut att kunna ligga som utgångsmaterial för en framtida godsvagn. Lite anpassningar behöver göras för att anpassas till CCT tekniken.
Kundmottagning och anpassningar till CCT systemet
Hur kunden kan få sin enhetslast utan medverkan från kunden. Kan ske 24/7 och systemet blir totalt effektivt under dygnets alla timmar. Kunden kan själv anpassa lastning och lossning.
Godståg i höghastighetsnätet
Det finns möjligheter att integrera höghastighetståg för transport av gods i höghastighetsnätet. Det skulle ytterligare stärka gods på järnväg.